Friday 23 March 2012

penyelesaian perut berlipat (menggelebar)

Perut  yang berlipat sebenar berpunca daripada lemak yang tersimpan di abdomen . lemak ini hanya boleh dikurangkan melalui diet dan senaman .


Orang yang menpunyai badan yang gemuk biasa bentuk badan meraka berbentuk "buah pir" .Hal ini kerana pemgumpulan lemak di paha ,pinggul , perut dan pinggang .. Selain itu kegemukan boleh menyebabkan organ gagal berfungsi dan meningkatkan penyakit  jantung , kencing manis dan sebagainya .


Antara tips untuk mengelak perut berlipat




  1. Jangan duduk terlalu lama 
Kajian menyatakan bahawa meraka yang menghabiskan  masa dengan duduk berisiko untuk memiliki badan yang agak gempal .Buat aktiviti yang aktif pasti kita akan memiliki lingkaran pinggang yang lebih kecil.Tambahan ia mampu meningkatkan kesihatan diri .

   2.  Bersenam 

Senaman yang boleh dilakukan ialah berjalan cepat , menari , berjoging , berbasikal dan sebagainya .Aktiviti ini dapat membantu membakar lemak di pingggang .

 Menurut  hasil  kajian jika kita bersenam antara empat  hingga lima  jam  untuk mengurangkan berat badan sekali  gus ia mampu  membakar lemak di bahagian pinggang . 


 

  3. Jaga permakanan 

  • Elak makan makanan ringgan seperti makanan manis dan ranggup 
  • Gantikan susu berlemak dengan yang kurang lemak 
  • Makan produk susu dan yogort kerana membantu membaiki sistem perhadaman sekaligus dapat mengelakkan perut menjadi buncit
  • Makanlah makanan yang mengandungi banyak serat .Hal ini makanan serat mampu menahan kita daripada makan makanan berlebihan 
 





No comments:

Post a Comment