Friday 27 January 2012

simbol yahudi



simbol singa Judah 





PENGENALAN


Yahudi mengangap watak singa adalah lambang keberanian kepada anak nabi yaakub iaitu Judah bin Yaakub .Hal ini mungkin kerana sifat singa yang garang dan ngauman yang kuat .
Singa Judah juga amat mempegaruhi tarikh penting .


Singa amat popular dikalangan kanak -kanak dan golongan dewasa .Tanya sesiapa semua akan mengenali Raja Rimba ini .Pasti aneh kenapa pengaruh ini menular ke negara kita malaysia .Peliknya singa bukan haiwan asal di malaysia.Mungkin pengaruh ini dibawa oleh YahUDI .


b) Kabbalah 
menurut sejarah dalam kitab Talmud dalam agama yahudi .Kabbalah diasaskan oleh empat orang rabbi iaitu Akiva bin Abuyah ,Azzai ,dan Ben Zoma .Hanya satu sahaja Rabbi yang berjaya iaitu Akiva .


mungkin kabbalah diwujudkan bagi mengatasi ilmu islam iaitu Tasawuf dan menhalang sebarang unsur goyem terhadap orang -orang yahudi .





Hand of Fatima 


Dalam bahasa Hebrew  dinamakan hamsa dan ia menberikan satu simbol semangat kerohanian kepada pemakai .Simbol ini menrupakan rupa bentuk tangan yang lengkap dengan lima jari 


Kebiasaan ia akan dipakai sebagai gelang dan rantai leher .Malahan masyarakat Arab turut menpercayai dan meraka berpendapat ia akan menberikan meraka kekuatan dalam menjalankan suatu kerja 











BINTANG NABI DAUD


 













No comments:

Post a Comment